Beginilah transliterasi manuskrip dari Kerajaan Islam Aceh Bandar Darussalam
yang bertajuk :
KEWAJIBAN RAKYAT
KESULTANAN ISLAM ACEH BANDAR DARUSSALAM
Maka Inilah Pohon
(struktur) Kerajaan Aceh Bandar Darussalam
Bismillahirrahmanirrahim,
Amma Ba'du
Mulai terdiri Kerajaan Aceh Bandar Darussalam iaitu pada tahun 913
Hijriah pada tanggal 12 Rabi'ul Awwal Hari Ahad bersamaan 23 Julai, 1507. Atas nama
yang berbangsawan bangsa Aceh iaitu Paduka Seri Sultan Alauddin Johan Ali
Ibrahim Mughayat Syah Johan Berdaulat...;
Maka pohon kerajaan mulai tersusun oleh yang berbangsawan tersebut hingga
sampai pada kerajaan puteranya yang kuat iaitu Paduka Seri Sultan Alauddin
Mahmud Al-Qahhar Ali Riayat Syah...;
Kemudian hingga sampai pada masa kerajaan cicitnya iaitu Raja yang
lang-gemilang gagah perkasa yang masyhur al-mulaqaab Paduka Seri Sultan
Al-Mukarram Sultan Alauddin Mahkota Alam Iskandar Muda Perkasa Alam Syah Johan
Berdaulat Zilullah Fil Alam...;
Yaitu telah ijmak keputusan sabda muafakat Kerajaan Aceh Bandar
Darussalam beserta alim ulamak dan hulubalang dan menteri-menteri...;
Yaitu telah ditetapkan dia dan telah difaftarkan dan iaitu dengan sahih
sah dan muktamad dengan memberitahu dan diperintahkan dia dengan mengikut dan
menurut menjalankan dan melaksanakan oleh seluruh pegawai-pegawai Kerajaan Aceh
Bandar Darussalam dan jajahan takluknya iaitu diwajib difayahkan di atas
seluruh rakyat Aceh Bandar Darussalam dan jajahan takluknya...;
Bahawasanya kita semuanya satu negeri bernama Aceh dan berbangsa Aceh dan
berbahasa Aceh dan kerajaan Aceh dan alam Aceh...;
Yakni satu negeri satu bangsa dan satu kerajaan dan satu alam dan satu agama
yakni Islam dengan mengikut syariah Nabi Muhammad SAW...;
Atas jalan ahlu-Sunnah wal Jamaah dengan mengambil hukum daripada Qur'an dan
Hadis dan qias dan ijmak ulamak ahlu-sunnah wal jamaah...;
Dengan hukum dengan adat dengan resam dengan kanun iaitu syarak Allah dan
syarak Rasullulllah dan syarak kami...;
Bernaung di bawah Alam Merah Cap Peudeung lukisan warna putih yang berlindung
di bawah panji-panji Syariat Nabi Muhammad SAW...;
Dari dunia sampai ke akhirat dalam dunia ini sepanjang masa :
- Pertama, diwajibkan di atas sekalian rakyat Aceh yang lelaki lagi mukaallaf dan
bukan gila iaitu hendaklah membawa senjata ke mana-mana pergi berjalan
siang-malam iaitu pedang atau sikin panjang atau sekurang-kurangnya rincong
tiap-tiap yang bernama senjata.
- Kedua, tiap-tiap rakyat mendirikan rumah atau masjid
atau baleeh-baleeh atau meunasah maka pada tiap-tiap tihang di atas puting di
bawah bara hendaklah di pakai kain merah dan putih sedikit yakni kain putih.
- Ketiga, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh iaitu bertani utama lada dan barang sebagainya.
- Keempat, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh mengajar dan berlajar pandai emas dan pandai besi dan
pandai tembaga beserta ukiran bunga-bungaan.
- Kelima, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh yang perempuan iaitu mengajar dan belajar membikin tepun
(tenun) bikin kain sutera dan kain benang dan menjaid dan menyulam dan melukis
bunga-bunga pada kain pakaian dan barang sebagainya.
- Keenam, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar jual-beli dalam negeri dan luar
negeri dengan bangsa asing.
- Ketujuh, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar ilmu kebal.
- Kedelapan, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh yang laki-laki mulai taklif syarak umur lima belas tahun
belajar dan mengajar main senjata dengan pendekar silek dan barang sebagainya.
- Kesembilan, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh dengan wajib ain belajar dan megajar ilmu agama Islam
syariah Nabi Muhammad SAW atas almariq ( berpakaian ) mazhab ahlu-sunnah wal
jamaah r. ah ajmain.
- Kesepuluh, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh menjauhkan diri daripada belajar dan mengajar ilmu kaum
tujuh puluh dua yang di luar ahli sunnah wal jamaah r. ah ajmain.
- Kesebelas, sekalian hukum
syarak yang dalam negeri Aceh diwajibkan memegang atas jalan Mazhab Imam
Syafi'i r.a. di dalam sekalian hal ehwal hukum syarak syariat Nabi Muhammad
SAW. Maka mazhab yang tiga itu apabila mudarat maka dibolehkan dengan cukup
syartan ( syarat ). Maka dalam negeri Aceh yang sahih-sah muktamad memegang
kepada Mazhab Syafi'i yang jadid.
- Keduabelas, sekalian zakat dan
fitrah di dalam negeri Aceh tidak boleh pindah dan tidak diambil untuk buat
bikin masjid-masjid dan balee-balee dan meunasah-meunasah maka zakat dan fitrah
itu hendaklah dibahagi lapan bahagian ada yang mustahak menerimanya
masing-masing daerah pada tiap-tiap kampung maka janganlah sekali-kali
tuan-tuan zalim merampas zakat dan fitrah hak milik yang mustahak dibahagi
lapan.
- Ketigabelas, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh membantu kerajaan berupa apa pun apabila fardhu sampai
waktu datang meminta bantu.
- Keempatbelas, diwajibkan diatas
sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar mengukir kayu-kayu dengan tulisan dan
bunga-bungaan dan mencetak batu-batu dengan berapa banyak pasir dan tanah liat
dan kapur dan air kulit dan tanah bata yang ditumbok serta batu-batu karang
dihancur semuanya dan tanah diayak itulah adanya.
- Kelimabelas, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar Indang Mas di mana-mana tempatnya
dalam negeri.
- Keenambelas, diwajibkan di atass
sekalian rakyat Aceh memelihara ternakan seperti kerbau dan sapi dan kambing
dan itik dan ayam tiap-tiap yang halal dalam syarak agama Islam yang ada
memberi manfaaf pada umat manusia diambil ubat.
- Ketujuhbelas, diwajibkan ke atas
sekalian rakyat Aceh mengerjakan khanduri Maulud akan Nabi SAW, tiga bulan
sepuluh hari waktunya supaya dapat menyambung silaturrahmi kampung dengan
kampung datang mendatangi kunjung mengunjung ganti-berganti makan khanduri
maulut.
- Kedelapanbelas, diwajibkan di atas sekalian
rakyat Aceh bahawa hendaklah pada tiap-tiap tahun mengadakan Khaduri Laut iaitu
di bawah perintah Amirul Bah yakni Panglima Laot.
- Kesembilanbelas, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh mengerjakan Khanduri Blang pada tiap-tiap kampung dan
mukim masing-masing di bawah perintah Penglima Meugoe dengan Kejrun Blang pada
tiap-tiap tempat mereka itu.
- Keduapuluh, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh bahawa tiap-tiap pakaian kain sutera atau benang atau
payung dan barang sebagainya yang berupa warna kuning atau warna hijau tidak
boleh memakainya kecuali yang boleh memakainya iaitu Kaum Bani Hasyim dan Bani
Muthalib yakni sekalian syarif-syarif dan sayed-sayed yang turun menurun
silsilahnya daripada Saidina Hasan dan Saidina Husin keduanya anak Saidatina
Fatima Zahra Nisa' Al-Alamin alaihassalam binti Saidina Rasulullah Nabi
Muhammad SAW; dan warna kuning dan warna hijau yang tersebut yang dibolehkan
memakainya iaitu sekalian kaum keluarga ahli waris Kerajaan Aceh Sultan yang
raja-raja dan kepada yang telah diberi izin oleh kerajaan dibolehkan
memakainya; kepada siapapun.
- Keduapuluhsatu, diwajibkan di atas
sekalian rakyat Aceh bahawa jangan sekali-kali memakai perkataan yang hak
kerajaan: Pertama titah kedua sabda ketiga Karunia keempat Nugerahi kelima Murka
keenam Daulat ketujuh Seri Pada ( Paduka ) kedelapan Harap Mulia kesembilan
Paduka Seri kesepuluh Singgahsana kesebelas Takhta keduabelas Duli Hadrat
ketigabelas Syah Alam keempatbelas Seri Baginda kelimabesar Permaisuri
keenambelas Ta.
Maka demikianlah sabda
muafakat yang sahih-sah muktamad daripada Kerajaan Aceh Bandar Darussalam
adanya.
Maka hendaklah
menyampaikan sabda muafakat keputusan kerajaan kami oleh Hulubalang Menteri
kami kepada sekalian rakyat kami ke seluruh Aceh iaitu daerah-daerah dan
mukim-mukim dan kampung-kampung dan dusun-dusun timur dan barat tunong dan
baruh kepada sekalian imam-imam dan kejrun-kejrun dan datuk-datuk dan
kechik-kechik dan wakil-wakil dan sekalian orang yang tuha-tuha dan muda-muda
dan sekalian orang yang ada jabatan masing-masing besar dan kecil menurut
kadarnya dan ilmunya;
Iaitu mudah-mudahan
insya Allah ta'ala dapat selamat bahagia sekalian umat manusia dalam negeri
Aceh Bandar Darussalam khasnya dan Aceh jajahan takluk amnya iaitu siapa
menjadi manusia yang baik dan berkelakuan yang baik serta tertib sopan majlis
dan hormat mulia yang sempurna dengan berkat syafaat Nabi SAW supaya
terpeliharalah bangsa kami Aceh dan negeri kami Aceh daripada mara dan bahaya
dengan selamat sejahtera bahagia sepanjang masa dan jauh daripada lembah
kehinaan dan kesusahan sepanjang hidup;
Supaya terpeliharalah
negeri kami Aceh dan alam kami Aceh dan bangsa kami Aceh dengan usaha yang
banyak supaya dapat mesra kesenangan bersama-sama iaitu antara rakyat dengan
kerajaan dengan bersatu seperti nyawa dengan jasaad serta dengan taqwa dan
tawakkal kepada Allah ta'alaa dengan menahan sabar daripada kepayahan maka
tentu akhirnya insya Allah ta'ala dapat jadi kebajikan bersama-sama dengan
saudara-saudara-saudara Islam yang dalam negeri Aceh dengan berkasih-kasihan
dengan mengikut Syarak Allah dan Syarak Rasul dan Syarak Kerajaan.
Sanah 1272 Hijriah (
1855 Masehi )
***
Inilah Pesan Wasiat
Raja Aceh di masa silam untuk rakyat aceh dan generasi selanjutnya, sedangkan
dalam buku tersebut masih sangat banyak nasehat-nasehat lain dan hikayat atjeh
dimasa silam sebagai mana seorang ulama yg disebutkan dalam buku tsb, telah
menulis sebuah hikayat yg intinya dalam hikayat tsb ulama itu memprediksi akan
kondisi aceh di masa akan datang akhir dari hikayat ulama tsb mengatakan yg
intinya:
“Aceh akan kembali
maju pada suatu masa, Pada saat itu jika Lamiet akan kembali kepada
Lamiet dan yang hak akan kembali kepada mereka yang berhak menerimanya”
Dari 21 pesan2 raja di atas secara
detail dapat disimpulkan bahwa dalam nasehat2 itu mengandung 5 nilai hidup
utama yang Islami yg menjadi falsafah dan prinsip yaitu :
-
AMANAH (Amanah direpresentasikan dalam pasal 17, 18 dan 19.)
- BERANI (Berani terangkum dalam pasal 1, 7 dan 8)
- DISIPLIN (Disiplin terkandung dalam pasal 2, 9, 10, 11, 12 dan 13.)
- RAJIN ( Rajin ditemukan dalam pasal 3, 4, 5, 6, 14, 15 dan 16. )
- SETIA (Setia pula dapat kita lihat pada pasal 20 dan 21.)
Dari kelima pesan
inilah terlukiskan seberapa sayangnya raja-raja dan ulama-ulama atjeh di masa
silam dalam menjaga Hak tanah yg suci yg sudah lama mereka perjuangkan dan
sebagai rasa cintanya kepada generasi selanjutnya mereka mempersembahkan
untaian nasehat yg sangat bermanfaat dan yang tak ternilai harganya.
Maka sesudah habis
mendengar khabar maka ulamak telah bertanya apakah padahnya jika wasiat itu
diabaikan. Maka menangislah Seri Baginda Sultan sebab kerana sayangnya kepada
umat manusia pada masa akan datang serta Seri Baginda dalam tangisannya mengucap
sabda dengan kata syair yang amat dalam maksudnya lagi nasihat yang sangat baik
tujuannya dan amat luas maknanya, iaitu inilah bunyinya syair nazamnya:
Bismillahirrahmanirrahim.....
Jituka alim dengan
jahil; Jituka adee dengan inaya
Jituka murah dengan
bakhil; Cita akan zahir bak raja-raja
Jituka taat dengan
maksiat; Jiboh aniek mit keu ureung tuha
Jituka yang la jimita
yang mit; Tamsee aneuk mit yang tuha-tuha
Jituka iman jitung
murtad; Asai na pangkaat megah ngon kaya
Jituka yang trang
jitung yang seupot; Jitem meureubot tuwo keu desya
Jituka makmu jitem
tung deuk troe; Ureng yang bako tekala wala
Jituka senang jitem
tung susah; Peuget fitnah meuseunoh kadar
Jituka megah jitung
hinaan; Inong ngon agam male jih hana
Jituka luwah jitem
tung picek; Tanda mubaligh keurajeun raja
Jituka qanaah jitem
lubha; Alamat tanda akai tan lisik
Jituka sihat jitung
peunyaket; Jitem meusaket dengan hareuta
Jituka aman jitem tung
kacho; Nibak bala pebala dengan saudara
Ouh akhee nanggroe lee
that ban macam; Saboh yang asai saboh yang hana
Dalam syuruga hideh
yang asai; Penolong Tuhan keu mukmin dumna
Yang dalam donya sinoe
tan asai; Meunajih badan meu ubah rupa
Sejarah telah
membuktikan tatkala Aceh Code diimplementasikan secara terus menerus, ia
membawa kegemilangan bagi Aceh. Manakala Aceh Code diabaikan, sedikit
demi sedikit Aceh mengalami kemunduran sampai pada titik nadir. Melihat situasi
di Aceh sekarang, saya merasa sudah waktunya Aceh Code sebagai warisan
endatu kita yang sangat berharga untuk kembali disosialisasikan dan
diaplikasikan –tentunya setelah dimodifikasi dan disesuaikan dengan kondisi
terkini- dalam seluruh aspek kehidupan masyarakat Aceh. Bila hal ini dilakukan,
Insya Allah kegemilangan yang telah dicapai Aceh dalam bidang politik, ekonomi,
agama dan budaya di masa lampau akan kembali terulang.
1 comment:
Write komentar